MYYNTI- JA KÄYTTÖEHDOT
Voimassa alkaen 28.01.2025
1. YLEISET MÄÄRÄYKSET
1.1. Nämä URSUM-verkkokaupan (jäljempänä: verkkokauppa) myynti- ja käyttöehdot (jäljempänä: ehdot) ovat voimassa tilauksia tehtäessä internetosoitteista https://www.ursum.ee / ru.ursum.ee / en.ursum.ee / ursum.fi / lv.ursum.ee. Tavaroiden myyjä on Ursum OÜ (jäljempänä: myyjä), osoite Suur-Sõjamäe 13a, 11415, Tallinna, rekisterinumero 16024712, puhelin +372 522 45 85 / +358 46 800 2102, sähköpostiosoite info@ursum.ee / info@ursum.fi. Ehdot koskevat kaikkia henkilöitä (jäljempänä: asiakas) ja myyjää verkkokaupan kautta tapahtuvassa kaupankäynnissä syntyviä oikeussuhteita.
1.2. Myyjällä on oikeus yksipuolisesti muuttaa ja täydentää ehtoja julkaisemalla uudet ehdot internetosoitteessa https://ursum.ee/muugitingimused. Jos asiakas on tehnyt tilauksen ennen ehtojen muutosten voimaantuloa, sovelletaan asiakkaan ja myyjän oikeussuhteeseen tilauksen tekohetkellä voimassa olleita ehtoja.
1.3. Asiakkaalla on mahdollisuus tallentaa, tulostaa ja tarvittaessa toistaa ehdot ennen ostoksen tekemistä, ja asiakas hyväksyy verkkokaupasta ostosta tehdessään ehdoissa esitetyt säännökset.
1.4. Ehtojen lisäksi verkkokaupasta tehtäviin ostoksiin sovelletaan Viron tasavallassa voimassa olevia lakeja.
2. TUOTTEEN HINTA, TILAUKSEN TEKEMINEN, MAKSUVAIHTOEHDOT
2.1. Tiedot tuotteista on esitetty verkkokaupassa suoraan tuotteen yhteydessä.
2.2. Kaikkien URSUM-verkkokaupassa myytävien tuotteiden hinnat on ilmoitettu tuotteiden yhteydessä. Hintaan lisätään tuotteen toimituskulut. Kaikki hinnat ovat euroina eikä niihin sisälly arvonlisäveroa.
2.3. Toimituskulut riippuvat ostajan sijainnista ja toimitustavasta. Toimituskulut näytetään ostajalle tilauksen tekemisen yhteydessä.
2.4. Tilauksia voivat tehdä vain URSUM-verkkokaupan asiakkaaksi rekisteröityneet asiakkaat.
2.5. Tuotteen tilaamiseksi halutut tuotteet tulee lisätä ostoskoriin. Tilauksen tekemiseksi tulee täyttää vaaditut tietokentät ja valita sopiva tuotteiden toimitustapa.
2.6. Kun tilaus on vahvistettu, Ursum OÜ:n edustaja tarkistaa tilauksen ja tekee tarvittaessa siihen muutoksia (lisää näytteitä tai muuta markkinointimateriaalia jne.) ja lähettää lopullisen laskun tilauksen tehneelle asiakkaalle sähköpostitse.
2.7. Riippuen tilauksen tehneen asiakkaan maksutilanteesta Ursum OÜ:ssä, tilatut tuotteet on maksettava ennen toimitusta, osittain ennen toimitusta tai laskussa mainittuun eräpäivään mennessä. Jos asiakkaalta vaaditaan täydellinen tai osittainen ennakkomaksu, tuotteita ei toimiteta ennen kuin ennakkomaksu on saapunut Ursum OÜ:n pankkitilille.
2.8. Tuotteet pysyvät Ursum OÜ:n omistuksessa, kunnes ne on kokonaan maksettu.
2.9. Jos tilattua tuotetta ei voida toimittaa sen loppumisen tai muun syyn vuoksi, ostajaa informoidaan asiasta mahdollisimman pian, ja niistä tuotteista, joita ei voida toimittaa, laaditaan hyvityslasku. Hyvityslasku toimitetaan asiakkaalle välittömästi sähköpostitse.
3. TOIMITUS
3.1. Tuotteet voidaan tilata pakettiautomaattiin tai toimitettavaksi kuriiripalvelulla asiakkaan määrittämään osoitteeseen Virossa, Latviassa ja Suomessa. Halutessaan asiakas voi myös noutaa tuotteet itse Ursumin toimistolta osoitteesta Suur-Sõjamäe 13a, Tallinna, Viro. Sopimuksen mukaan Ursumin kouluttajan kanssa tuotteet voidaan toimittaa myös koulutuksen ajaksi koulutuspaikalle.
3.2. Asiakasta tiedotetaan tuotteen saapumisesta pakettiautomaattiin tekstiviestillä, joka sisältää uniikin ovenavauskoodin.
3.2.1. Myyjä ei ole vastuussa asiakkaalle aiheutuneista vahingoista, jos kolmannet osapuolet ovat saaneet pakettiautomaatin uniikin koodin haltuunsa myyjästä riippumattomista syistä ja ovat noutaneet tuotteen sen avulla.
3.3. Kuriiritoimituksen tapauksessa kuriiri sopii toimituksen tarkasta ajankohdasta etukäteen asiakkaan kanssa puhelimitse.
3.3.1. Asiakkaan on varmistettava, että hän voi vastaanottaa tuotteen sovittuna aikana ja osoitteessa. Mikäli asiakas ei ole tavoitettavissa toimituksen saapuessa, seuraa seuraavaa:
3.3.1.1 Kuriiri voi tehdä yhden lisäyrityksen toimittaa tilaus. Mikäli molemmat toimitusyritykset epäonnistuvat, tuote palautetaan myyjälle. Kun tuote on palautunut myyjälle, myyjän edustaja ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja etsii uuden mahdollisen toimitusvaihtoehdon.
3.3.1.2 Kuriiri voi toimittaa tilauksen lähimpään pakettiautomaattiin, ja asiakkaalle lähetetään tekstiviesti, jossa on tiedot tilauksen noutamista varten.
3.4. TOIMITUS VIROON
3.4.1. Toimitushinnat ja -vaihtoehdot pakettiautomaattiin
3.4.1.1. Toimitettaessa asiakkaan valitsemaan SmartPOST-pakettiautomaattiin lisätään toimitusmaksu 5 €. Mikäli tilauksen arvo ylittää 100 €, toimitusmaksua ei peritä.
3.4.1.2. Toimitettaessa asiakkaan valitsemaan DPD-pakettiautomaattiin lisätään toimitusmaksu 5 €. Mikäli tilauksen arvo ylittää 100 €, toimitusmaksua ei peritä.
3.4.1.3. Toimitettaessa asiakkaan valitsemaan Omniva-pakettiautomaattiin lisätään toimitusmaksu 5 €. Mikäli tilauksen arvo ylittää 100 €, toimitusmaksua ei peritä.
3.4.2. Toimitushinnat ja -vaihtoehdot kuriirilla
3.4.2.1. Valittaessa toimitustavaksi SmartKULLER lisätään toimitusmaksu 10 €. Mikäli tilauksen arvo ylittää 250 €, toimitusmaksua ei peritä.
3.4.2.2. Valittaessa toimitustavaksi Omniva-kuriiri, lisätään toimitusmaksu 10 €. Mikäli tilauksen arvo ylittää 250 €, toimitusmaksua ei peritä.
3.4.2.3. Valittaessa toimitustavaksi DPD-kuriiri, lisätään toimitusmaksu 10 €. Mikäli tilauksen arvo ylittää 250 €, toimitusmaksua ei peritä.
3.4.2.4. Tallinnan alueella tuotteet voidaan toimittaa WOLT-kuriirilla. Valittaessa WOLT-kuriiri lisätään toimitusmaksu 10 €. Mikäli tilauksen arvo ylittää 250 €, toimitusmaksua ei peritä.
3.5. TOIMITUS LATVIAAN
3.5.1. Toimitushinnat ja -vaihtoehdot pakettiautomaattiin
3.5.1.1. Toimitettaessa asiakkaan valitsemaan SmartPOST-pakettiautomaattiin lisätään toimitusmaksu 6 €. Mikäli tilauksen arvo ylittää 200 €, toimitusmaksua ei peritä.
3.5.1.2. Toimitettaessa asiakkaan valitsemaan DPD-pakettiautomaattiin lisätään toimitusmaksu 6 €. Mikäli tilauksen arvo ylittää 200 €, toimitusmaksua ei peritä.
3.5.1.3. Toimitettaessa asiakkaan valitsemaan Omniva-pakettiautomaattiin lisätään toimitusmaksu 6 €. Mikäli tilauksen arvo ylittää 200 €, toimitusmaksua ei peritä.
3.5.2. Toimitushinnat ja -vaihtoehdot kuriirilla
3.5.2.1. Valittaessa toimitustavaksi SmartKULLER lisätään toimitusmaksu 12 €. Mikäli tilauksen arvo ylittää 300 €, toimitusmaksua ei peritä.
3.5.2.2. Valittaessa toimitustavaksi Omniva-kuriiri, lisätään toimitusmaksu 12 €. Mikäli tilauksen arvo ylittää 300 €, toimitusmaksua ei peritä.
3.5.2.3. Valittaessa toimitustavaksi DPD-kuriiri, lisätään toimitusmaksu 12 €. Mikäli tilauksen arvo ylittää 300 €, toimitusmaksua ei peritä.
3.6. TOIMITUS SUOMEEN
3.6.1. Toimitushinnat ja -vaihtoehdot pakettiautomaattiin
3.6.1.1. Toimitettaessa asiakkaan valitsemaan Posti.fi/SmartPOST-pakettiautomaattiin lisätään toimitusmaksu 8 €. Mikäli tilauksen arvo ylittää 250 €, toimitusmaksua ei peritä.
3.6.1.2. Toimitettaessa asiakkaan valitsemaan PostNord/DPD-pakettiautomaattiin lisätään toimitusmaksu 8 €. Mikäli tilauksen arvo ylittää 250 €, toimitusmaksua ei peritä.
3.6.2. Toimitushinnat ja -vaihtoehdot kuriirilla
3.6.2.1. Valittaessa toimitustavaksi Posti.fi/SmartKULLER lisätään toimitusmaksu 15 €. Mikäli tilauksen arvo ylittää 400 €, toimitusmaksua ei peritä.
3.6.2.2. Valittaessa toimitustavaksi PostNord/DPD-kuriiri, lisätään toimitusmaksu 15 €. Mikäli tilauksen arvo ylittää 400 €, toimitusmaksua ei peritä.
3.7. TUOTTEEN TARKASTUS
3.7.1. Mikäli asiakas havaitsee vastaanottaessaan, että hänelle on toimitettu väärä tai viallinen tuote tai tuote ei saavu hyvässä kunnossa ja suljetussa pakkauksessa, asiakkaan tulee ilmoittaa asiasta välittömästi myyjälle. Ilmoitukseen tulee liittää valokuva tai video, jossa näkyy väärä tai viallinen tuote sekä vian laajuus.
3.7.2. Myyjä vastaa asiakkaan ostamasta tuotteesta sen kuljetuksen ajan. Tuotteen vastaanottohetkestä alkaen vahinko- tai katoamisriski siirtyy asiakkaalle.
4. TUOTTEEN PALAUTTAMINEN, SOPIMUKSESTA VETÄYTYMINEN JA HYVITYKSET
4.1. Asiakkaalla on oikeus peruuttaa sopimus ilman syytä 14 kalenteripäivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta.
4.1.1. Peruutusoikeus ei koske ostajia, jotka ovat oikeushenkilöitä.
4.2. 14 päivän palautusoikeuden käyttämiseksi tilattua tuotetta ei saa käyttää muulla tavalla kuin on tarpeen tuotteen ominaisuuksien, luonteen ja toiminnan tarkistamiseksi samalla tavalla kuin fyysisessä myymälässä.
4.3. Jos tuotetta on käytetty muuhun tarkoitukseen kuin tuotteen ominaisuuksien, luonteen ja toiminnan tarkistamiseen tai jos siinä on käytön tai kulumisen merkkejä, myyjällä on oikeus alentaa palautettavaa summaa tuotteen arvon alenemisen mukaisesti.
4.4. Tuotteen palauttamiseksi asiakkaan on esitettävä peruuttamisilmoitus. Peruuttamisilmoitus tulee lähettää sähköpostitse osoitteeseen info@ursum.ee / info@ursum.fi. Sähköpostiin on liitettävä tilausnumero, palautettava tuote ja peruuttamisen syy. Peruuttamisilmoitus on täytettävä viimeistään 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta.
4.5. Tuotteen palautuskustannuksista vastaa asiakas, paitsi jos palauttamisen syynä on se, että tuote ei vastaa tilausta (esim. väärä tai viallinen tuote).
4.6. Asiakkaan on palautettava tuote myyjälle viimeistään 14 päivän kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä tai toimitettava sähköpostitse osoitteeseen info@ursum.ee / info@ursum.fi todiste siitä, että hän on luovuttanut tuotteen kuljetettavaksi mainitun ajanjakson kuluessa.
4.7. Jos asiakas on peruuttanut sopimuksen, myyjä palauttaa asiakkaalle ostosumman yhdessä toimituskulujen kanssa 14 kalenteripäivän kuluessa peruuttamisilmoituksen vastaanottamisesta. Myyjä voi viivyttää maksun palautusta, kunnes tuote on palautunut myyjälle tai asiakas on toimittanut todisteen siitä, että tuote on lähetetty, sen mukaan kumpi tapahtuu ensin. Hyvitys suoritetaan asiakkaan pankkitilille, joka on ilmoitettu palautuslomakkeessa.
4.8. Jos palautettava tuote ei täytä palautusoikeuden ehtoja (esim. jos voidepakkauksen sinetti on avattu eikä sitä voida enää hygieniasyistä myydä eteenpäin), myyjällä on oikeus kieltäytyä tuotteen palauttamisesta tai vaatia asiakkaalta korvausta aiheutuneista vahingoista.
4.9. Myyjällä on oikeus peruuttaa kauppa ja vaatia asiakasta palauttamaan tuote, jos verkkokaupassa ilmoitettu hinta on virheen vuoksi merkittävästi alhaisempi kuin tuotteen markkinahinta.
5. SUORAMARKKINOINTI JA HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELY
5.1. Myyjä käyttää asiakkaan antamia henkilötietoja ainoastaan tilauksen käsittelyyn ja tuotteen toimittamiseen ostajalle. Myyjä välittää henkilötietoja kuljetuspalveluita tarjoaville yrityksille ainoastaan toimituksen toteuttamista varten.
6. REKLAMAATIOT JA RIITOJEN RATKAISEMINEN
6.1. Jos ostajalla on verkkokauppaa koskevia valituksia, ne tulee lähettää sähköpostitse osoitteeseen info@ursum.ee / info@ursum.fi tai soittaa numeroon: +372 522 45 85 / +358 46 800 2102.
6.2. Myyjä vastaa ostetussa tuotteessa ilmenevistä virheistä 2 vuoden ajan tuotteen asiakkaalle luovutuksesta. Jos kuluttajalle myydyn tuotteen virhe ilmenee 1 vuoden kuluessa tuotteen luovutuspäivästä, oletetaan, että vika oli olemassa jo luovutushetkellä, ellei tämä oletus ole ristiriidassa tuotteen tai vian luonteen kanssa. Asiakkaan on ilmoitettava myyjälle tuotteen virheestä viimeistään 2 kuukauden kuluessa sen havaitsemisesta eli tehtävä reklamaatio.
6.3. Reklamaation tekemiseksi pyydämme ottamaan yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen info@ursum.ee / info@ursum.fi. Reklamaatiossa on ilmoitettava asiakkaan nimi ja yhteystiedot, reklamaation jättöpäivämäärä, tuotteen havaittu virhe ja vaatimuksen sisältö sekä liitettävä mukaan ostotosite.
6.4. Myyjä vastaa ostajan esittämään reklamaatioon kirjallisesti sähköpostitse 14 päivän kuluessa.
6.5. Myyjä ei ole vastuussa vahingoista tai viivästyksistä, jotka johtuvat asiakkaan antamista virheellisistä tiedoista tilauksen yhteydessä, tai muista seurauksista, joihin myyjä ei ole voinut vaikuttaa.
6.6. Jos myyjän toimittamassa tuotteessa on virhe, josta myyjä on vastuussa, myyjä korjaa tai vaihtaa viallisen tuotteen. Mikäli tuotetta ei voida korjata tai vaihtaa, myyjä palauttaa asiakkaalle kaikki kauppasopimuksesta johtuneet maksut.
6.7. Myyjä ei ole vastuussa virheistä, jotka ovat syntyneet tuotteen luovutuksen jälkeen asiakkaalle.
6.8. Myyjän ja asiakkaan väliset riidat ratkaistaan ensisijaisesti neuvotteluin. Mikäli sovintoon ei päästä, asiakkaalla on oikeus ottaa yhteyttä Viron Kuluttajansuojan ja Teknisen valvonnan viraston kuluttajansuojayksikköön (Pronksi 12, Tallinna 10117, https://www.ttja.ee) ja Kuluttajariitalautakuntaan (Pronksi 12, Tallinna 10117, http://www.komisjon.ee) riidan sovittelua varten tai nostaa kanne Harjun käräjäoikeudessa. Lisäksi kaikilla asiakkailla on mahdollisuus käyttää Euroopan unionin verkkovälitteistä riidanratkaisualustaa ODR (Online Dispute Resolution) osoitteessa http://ec.europa.eu/odr.